Straight outta Ipotești ar trebui să fie film

Astăzi am văzut clipul cu „Straight outta Ipotești”, m-am repezit entuziasmat la Facebook să-i spun lui Teo că el și oamenii de-acolo sunt neserioși dacă nu-l fac o comedie absurdă de o oră și 40 de minute, cam ca Monty Python and the Holy Grail. Teo, însă, mi-a dat șah-mat cu o singură mutare. „Nici nu a ajuns in Trending 50”, a zis, și chestia asta m-a lovit în cap ca o măciucă.

În primul rând, pentru că are dreptate. Am încercat eu să dreg busuiocul, mai o glumă cu Cannes, cu costume, cu avorturi, dar răspunsul lui mi-a rămas amar în minte, că e adevărat. Da, clipul nu a ajuns în trending, și nu înțeleg de ce, că e una din cele mai deștepte și originale chestii pe care le-am văzut în ultima vreme. Uitați aici:

Și eu nu prea sunt obișnuit să tac din gură la chestii d-astea. Adică, serios, mi se pare nedrept, dar e cât se poate de adevărat ce zice Teo1)nu Trandafir, ci Teo cu umor aici. Că oricum ai întoarce-o, aia e realitatea, că clipul ăla nu a ajuns foarte popular, și…

Și atunci m-am revoltat. Că nu e corect, că merităm și noi o comedie absurdă făcută bine; și acolo băieții (și fetele) arată că sunt dispuși să meargă mai departe, să ducă umorul suficient de tare în absurd cât să devină super-amuzant, nu penibil. Un film care prinde tragismul literaturii române în întrebarea esențială „Ce-a vrut să zică autorul?”, în cel mai amuzant mod posibil, ăsta e un film care trebuie să existe, așa cum MP&HG există.

E momentul ăla când revin la o idee mai veche. Faptul că publicul nu trebuie să aibă ultimul cuvânt în ce se face și ce nu. Publicul nu poate ști decât după ce vede produsul final; da, clipul de acum poate că nu concura cu Delia cântând „Acadele”, dar de ce există un astfel de concurs? Există pentru că, teoretic, ăla e locul unde se testează dacă ceva ar putea avea succes sau nu.

Căutam în sprijinul meu un clip scurt cu nu-mai-știu-cine, în care zicea că nu poți să faci nimic nou dacă asculți ce zice publicul; și că dacă oamenii din public ar fi atât de buni la a spune ce-și doresc, probabil s-ar fi apucat și ar fi făcut deja lucrul ăla. Eu evident o zic destul de prost, dar ideea rămâne, uneori trebuie să treci peste faptul că ideea ta nu e suficient de populară, și să crezi în ea. În cazul ăsta, mai ales, mi se pare că e o idee prea bună ca să fie ratată.

Dar îl înțeleg prea bine pe Teo, și de-aia m-am abținut să zic toate lucrurile astea Facebook. Că are și el dreptatea lui, că până la urmă ce contează e încrederea echipei în proiect; și singurul mod în care își pot construi această încredere e să vadă dacă primesc validarea pe canalele pe care le cunosc: Facebook, Youtube. Și acolo e greu, că ai de-a face cu un public din oameni a căror atenție e mai mică de 20 de secunde, și cu oameni care-și umflă cifrele artificial. „Straight outta Ipotești”, cu o referință la un film obscur despre hip-hop, cu un umor care nu se bazează pe cuvinte vulgare sau chestii directe, de joasă speță, pare că nu poate prinde nici la generația tânără, cu memorie de peștișor de acvariu, și nici la cea bătrână, pentru care umorul trebuie să fie aprobat de secretarul de partid și să aibă sens în cadrul programului realist-socialist de construire a omului nou.

Și a durut să aud de la Teo chestia asta, pentru că are și n-are dreptate și eu habar nu am cum s-o zic mai bine, dar o mai zic încă o dată. Cred că ar fi fain un film de genul ăsta. Aș da bani pe kickstarter dacă ar avea un scenariu bun și și-ar porni un proiect acolo.

NOTES   [ + ]

1. nu Trandafir, ci Teo cu umor

10 Replies to “Straight outta Ipotești ar trebui să fie film”

  1. Daniel

    Daca privim filmul ca pe o investitie, si daca il convingi pe Tiriac sa se bage ar putea iesi ceva frumos. Sa exemplific, Profit = Venit – Cheltuieli. O estimare a venitului: In Romania se vand aproximativ 14 milioane de bilete la cinema per annum. Sa zicem ca filmul are marketing beton si convinge 1.4 milioane de bilete de cinematograf sa ajunga in buzunarul romanilor la o medie de sa zicem 20 de RON/bilet (ca e film beton, nu de alta) avem 1.4*20 = 28 de milioane de unitati de moneda Romaneasca tare, adica cam 7 milioane de dolari mai putin smecheri americani (v-ati prins, la cursul de 4 RON/USD) . O estimare a costurilor, nu pot sa fac, ca nu am facut actorie la contabilitate, insa pentru o investitie de 6.36 mil $ am avea un randament al investitiei de 10% (adica, cheltuieli supra profit) , foarte bun as zice eu.

    Da, stiu, cifrele sunt din burta, dar nu foarte departe de realitate. Deci, de ce nu ?

  2. Dorin Lazăr

    Pentru că nu o să se ducă 1.4 milioane de oameni la film. Într-o țară ca România, un film de-ăsta de nișă (umorul absurd e o nișă) e gustat de destul de puțini; în schimb, ideea asta e genul de idee care ar putea să facă din Straight outta Ipotești un film-cult, așa cum e Monty Python and the Holy Grail. MP&HG e un film cu un umor absurd, făcut cu 400000$, buget destul de mic. Efortul aici ar fi de fund-raising, și în ziua de azi avem mai multe posibilități: Kickstarter, companii dispuse să pună banii pentru a se face un anumit produs. Nu cred că e nevoie de 6 milioane de dolari/euro.

    Aici Philips le-a sponsorizat mini-filmul ăsta; glumele sunt concentrate, e păcat că nu e mai popular clipul, dar selavii. Probabil că e genul ăla de produs la care tragi linie și dă zero, ceea ce probabil că-l face un produs ok, dar nu e ceva care să producă bani în timp. Și îmi dau seama că esența e că noi ăștia care ne credem clasă medie în România suntem suficient de săraci cât să nu putem să punem ban lângă ban să îi dăm cui trebuie care să facă produse culturale pe gustul nostru.

  3. ursupolar

    Subscriu la cele scrise mai sus dar!
    Pana la un film ce ar putea fi foarte bun, vad filmuletul lor ca ce este defapt: o reclama la un produs (Philips). O reclama buna, in care produsul este introdus subtil in poveste, fara sa apara in 3 din 2 cadre precum in celelalte video-uri din Trending. M-as bucura daca ar fi mai multe campanii facute asa de bine(productia mi se pare foarte buna).
    Si eu visez la un film comic absurd dar Romania e destul de absurda ea deja, iar publicul nu stiu daca gusta asa ceva. Am facut un mic poll la munca, si foarte putini stiu de MP&HG si si mai putini gusta asa ceva.

    Dar daca se Kickstart-uieste(?):
    https://pbs.twimg.com/profile_images/556268065743065089/YmZb1-dn_400x400.jpeg

  4. Marian

    Totuși mă așteptam ca Teo să aibe un alt barometru decât trending-ul YouTube . Sunt sute de clipuri făcute de youtube-ri consacrați în care se plâng de mecanismul de determinare a ce ajunge în trending .

    Pentru clipul în sine nu am suficiente cuvinte de recunoaștere și eram sigur că mai au vreo două trei pe țeavă la câtă recuzită și câte locații apar în primul episod.

  5. Dorin Lazăr

    Cred că interpretezi greșit barometrul lui Teo, dar e un mod de evaluare valid, într-un fel. Clipul nu a fost suficient de popular, și probabil oamenii nu vor plăti pentru a vedea mai mult, chiar dacă declară că o vor face.

Comentariul tău

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprijină dorinlazar.ro

GDPR

Uniunea Europeană vrea să vă informez că nu vă folosesc datele personale pentru nimic. Și o fac aici.