De ce sunt manelele pe primele locuri în trending

TL;DR: topul trending e plin de manele pentru că ăia produc mult și cantitatea contează mai mult decât calitatea. Și oamenii din social media nu ascultă manele pentru că le trăiesc.

Toate explicațiile pe care le-am auzit pe subiect sunt insuficiente. Cred că cei mai mulți se uită la fenomenul manelelor care iau pe sus topul „trending” și nu pricep ce se află în spatele acelor clipuri. Pariurile merg pe „românii sunt inculți”, „țărani”, „proști”, și se opresc acolo.

Și cred că mi-am dat seama care e de fapt cheia prezenței în top a manelelor. Nu e faptul că românii sunt mai proști decât alte nații. Nici că folosim mai puțin săpun, sau că avem cei mai mulți analfabeți funcțional. Nu, singura mare diferență e că artiștii care produc manelele produc mult mai multe clipuri decât ceilalți. Pur și simplu produc mai mult și mai ales mult mai repede, sunt mai prezenți, lucrează în multe colaborări și din cauza asta atrag un număr mai mare de recomandări din partea YouTube.

De exemplu, vedeta zilei este „Vulpița”. Nu știu cine e, ce a făcut, dar știu că are n colaborări cu care a rupt topul YouTube. Și nu pentru că ar fi ceva grozav – un simplu play pe orice piesă arată că acolo există același ritm, aceeași piesă, și niște versuri scrise pe genunchi de un școlar de clasa a doua. Dar piesele respective sunt, pentru privitori, o poveste. „Uite bă ce a făcut Vulpița” – prezență publică a respectivei vedete este o telenovelă în derulare (văd că există o emisiune, Acces Direct, care o promovează la greu), și oamenii îi urmăresc piesele fix pentru că sunt parte din povestea aia vândută de (cred) o televiziune.

Știu, mulți se vor plânge că toate piesele ei sunt neascultabile. Da, e normal, doar că oamenii care îi produc cariera muzicală și-au dat seama că românii ar asculta absolut orice pe ritmul ăla de zdringa zdranga, așa că totul e foarte ușor: zdringa zdranga, pui niște versuri care să-l facă pe omul care bea la birt să zâmbească sau să-i dea o pseudo-emoție, și e suficient.

Nu există critică muzicală. Nu ai ce să critici când ai același fundal muzical, nici măcar nu ai pretenția de voce (dar asta face mai accesibil genul) și versurile sunt neimportante. Este un produs de consum, nimic mai mult; nu există o relație personală cu muzica, nu se caută o conexiune pe termen lung sau ceva de genul ăsta. Muzica e acolo să umple un spațiu auditiv care, în lipsă, ar putea să activeze depresii sau gânduri incomode.

Să zicem că e un caz special, însă la toți ceilalți artiști fie o să vezi piese scoase cu ritmicitate, fie colaborări multe – în așa fel încât în momentul în care dai play la una următoarele 50 de piese recomandate vor fi din același cerc de oameni care sună la fel. De la Salam ajungi la Rafaello, la Vulpița, la Viorel, la Dani Mocanu, la Vlăduța Lupău și tot așa.

Poate sunt orgolii, poate sunt impulsuri egoiste, dar în realitate toți par din cam același film. Muzica sună cam la fel, deci nici nu știi când treci de la o piesă la alta, muzica are un scop funcțional, strict de entertainment. Mai nimeni nu are obiectiv să facă piesa vieții lui, ci cam toți artiștii din zona de muzică populară/manea umplu un spațiu gol cu ceva acceptabil după standardele ascultătorilor.

Și chiar dacă mediul e foarte puțin ofertant din punct de vedere al calității, compensează prin cantitate. Se produce MULTĂ manea, pentru că e ușor. Și poate cei care lucrează în social media și ascultă Golan 1)trupa aia cu piesa anului care avea mai puțin de 100k vizualizări recunosc modul ăsta de gândire, că e foarte asemănător cu al lor. Singurul lucru care mă miră e că băieții ăștia care se visează la costum și cu pretenții nu ascultă manele pentru că comportamentul și atitudinea lor e fix desprinsă de acolo.

Artiștii de manele nu își biciuiesc publicul cu „băi, sunteți inculți, dați-mi like, ascultați-mi piesele pe repeat toată noaptea”. Ei cresc, spre frustrarea deștepților de tastatură, organic. exact prin comportamentul ăla pe care îl caută YouTube: colaborezi cu alți creatori, publici des, mult, publici de calitate (oamenii nu dau skip după 20 de secunde) și dai drumul la comentarii, ca oamenii să interacționeze.

În schimb, în restul scenei pop vezi doar orgolii, cutare supărat cu cutare, fiecare vrea să facă „piesa anului”. Toată lumea bună din pop vrea să fie luată în serios, să discute despre afectul în contact cu muzica lor, timp în care Salam scoate 20 de piese numite MEGAHIT 2020 și a umplut topul trending, lăsându-i pe ăia cu orgoliile lor, cu lipsa lor de interacțiune cu publicul, cu lipsa lor de productivitate să se bată pe locul patruzeci.

Cu alte cuvinte, dacă vor să îi scoată din trending pe maneliști, artiștii din scena pop trebuie să producă mai mult, să facă mai multe colaborări, și să facă mai multe lucruri pe gustul ascultătorilor, pe urechea deja formată a ascultătorilor. Că acum muzica nu e vreun scop cultural suprem, e cel mai des un produs efemer de consum care mai are și câteva puncte unde trăiești o emoție. Dar în niciun caz emoția aia care rămâne nu e „mamă ce tare e Smiley”.

PS: Singurul meu regret cu această postare e că nu am folosit cuvântul intertextualitate. Eh, altă dată.

NOTES   [ + ]

1. trupa aia cu piesa anului care avea mai puțin de 100k vizualizări

16 Replies to “De ce sunt manelele pe primele locuri în trending”

  1. Gabriel I.

    Ah, da…intertextualitatea…post-modernismul si textul ca masinarie de sensuri. Mi-ai adus aminte de orele de limba romana din liceu cu domn Soviany.

  2. UrsuPolar

    In ritualul matinal, imi fac si rondul de YT, implicit Trending. Manelele au fost mereu in top 10, de multe ori ocupand tot topul. Initial am fost foarte indignat, eu, om sublim al culturii proto west-orientale, acamedician in gandire, un purist al muzicii adevarate, cum sa accept asa ceva. Dupa ce flatulatiile mele intelectuale au iesit pe geam si am inceput sa respi, mi-am dat seama ca nu eu sunt targetul, ca bula mea e departe de bula lor si ca, defapt, aia e Romania, nu eu. Si nu o zic derogatoriu. Daca deschid geamul, nu o sa aud muzica clasica sau jazz etiopian, o sa aud manele. Si asta nu e nici rau nici bine. Nu discut calitatatea si lipsa ei.
    La aceiasi concluzie am ajuns si eu, nu prea exista alternativa. Restul muzicii pop nu este mai elevata decat maneaua facuta in Fruity Loops intr-un weekend dar are aiere(sic) intelectuale. Oricat de antipatica mi s-ar parea maneaua, trebuie sa recunosc ca e cel putin mai sincera si nu imi da impresia ca se vrea mai mult decat este (piesa anului, “premii” muzicale, etc.)
    In concluzie, nu exista nici o concluzie. Trending inseamna exact trending, nu inseamna cea mai buna lucrare muzicala, nu este o colectie de clasici nemuritori. Asa ca eu ma intorc in snobismul meu si ascult Vaporwave, in mod special Simpsonwave, nu stiti voi d-astea, muritori de rand in 4 timpi ce sunteti…

  3. jollyca

    Ne intrebam cum ajung manele pe trending? Pai omul e la gratar, scoate boxa portabila, da drumul la manea. La fel ca el si alti 100 de grataragii. Apoi la gratarul ala se intrec care sa dea cea mai misto manea, si uite asa se face traficul. Nu este vorba de clip in sine, sunt convins ca 90% dintre consumatorii nici nu se uita la clip, e vorba ca ei folosesc Youtube pe post de Spotify (pentru ca deh, e moca), si asa ajunge clipul in trending.

    Poate e o pilula greu de inghititi, dar consumatorii de manele sunt mai multi in Romania decat consumatorii de .

  4. Dorin Lazăr

    Încă o chestiune care nu se înțelege e că nu mai suntem în 1980, ca topul trending să fie singura emisiune de radio pe care avem voie să o ascultăm. Și că ar fi cazul să acceptăm nu faptul că manelele sunt superficiale, ci că sunt potrivite pentru ceea ce sunt făcute, și anume să umple spațiul ăla pe care altfel oamenii l-ar petrece cu gândurile lor, și ar fi iremediabil mai trist și mai deprimant.

  5. Combo

    Vremea când cântăreții aveau un mesaj prin zona asta pop rock s-a dus de multă vreme. https://nypost.com/2015/10/04/your-favorite-song-on-the-radio-was-probably-written-by-these-two/ . Aceiași rețetă și la manele, doar că mai low cost așa.
    Dacă privim din punctul ăsta de vedere, e mai sinceră maneaua că e mai artizanală vs linia de producție pop.

    Eu aștept cu interes momentul, dacă vreodată, ajunge maneaua prin Vest populară pe undeva și se întoarce la noi să îi văd pe toți “intelectualii” cum ascultau ei Adrian de mici. Tango style 🙂

  6. Mîțiu Ioan

    Sunt pur și simplu printre puținele cazuri de produse culturale cu adevărat adaptate situației.
    Dacă e așa mai ridicoli sunt cei care ascultă roast-uri de peste Ocean, pline de referințe culturale pe care trebuie să te forțezi să le pricepi și să râzi la ele. Vorba aia: un banc prost e ăla care are nevoie de explicații. :p

  7. Perkele

    Pe mine nu ma mira neaparat ca e plin de manele, pentru ca dupa cum zicea antropologul Spike, “asta suntem, bro”, plus ce ai spus tu: produc volum mare in flux constant, la o calitate constanta (as zice proasta spre medie, dar suficient de buna) o muzica usor digerabila si la care urechile ascultatorilor sunt obisnuite. Asta trebuia sa faca si facea pop-ul pana acum, sa fie o linie de productie bine unsa care sa scoata muzica la fel cum brutariile scot paine.

    Ce ma mira insa, e cum de pustanii nu au mai mult de-ai lor prin top, adica mai vezi cate un 5 Gang si alti youtuberi, mai vezi cate un Nane, Ian cu Azteca, Killa Fonic si inca vreo 2 care fac muzica exclusiv pentru pustani (ceea ce nu e rau, intoteauna publicul tinta pentru muzica pop au fost pustanii), dar toate astea se vad rar si tot manelele primeaza. Ceea ce. ma face sa cred ca si pustanii asculta preponderent manele si cred ca maneaua e esenta noastra culturala, a reusit sa uneasca generatii si are 20+ de ani in care e principalul gen ascultat.

  8. Dorin Lazăr

    Puștanii nu prea ascultă neapărat manele, sunt mai mult cu hip-hop-ul, chestia e că nu ascultă „același lucru”. Au și multe opțiuni, au de unde alege. Și nu au repere, ceva care să le zică: „uite, bă, ăștia sunt ăia buni acum”, cum ne zicea nouă Atomic Tv. Cât timp nu au puncte de convergență e imposibil să le vezi părerile exprimate.

    Cred că pur și simplu artiștii de manele știu să folosească mai bine site-ul youtube.

  9. Perkele

    Chiar, pe afara hip-hop/trap e muzica de mainstream, la noi nu vad vreun star din directia aia. Tot ma mira ca pustanii nu duc mai multa muzica in trending, poate doar aia mai spalati asculta Nane si Ian si ce o mai fi la moda la ei, tot cred ca majoritatea asculta tot Florin Salam, Jador si Carmen de la Salciua.

  10. Dorin Lazăr

    Nu știu ce să zic, nu mi se par foarte populari prin zona urbană. Dar nu sunt printre ei să am informații clare în sensul ăsta. Cine știe, poate chiar dau din cap pe Florin Salam.

  11. Perfect Beauty

    Manelele sunt pe primele locuri pentru ca toata lumea le asculta, chit ca ii arati unui prieten si razi de melodie, chit ca iti place, tot o asculti…ar trebui sa ne gandim si din perspectiva faptului ca daca o piesa are multe vizualizari, asta nu inseamna ca e vreo piesa buna…

Comentariul tău (dacă comentezi prima oară, comentariul va ajunge în moderare)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprijină dorinlazar.ro

GDPR

Uniunea Europeană vrea să vă informez că nu vă folosesc datele personale pentru nimic. Și o fac aici.