De unde sunt 3,2 milioane de români ascultători de podcast

Dragoș Stanca a venit cu această uluitoare statistică în care 3.2 milioane de români ascultă podcast. Studiul preliminar e publicat pe scena podfest cu cineva care să explice statistica, dar oricine deține un podcast știe că cifra aia e extrem de bine umflată.

În primul rând, studiul e făcut pe un eșantion de 2000 de oameni. Aș vrea să cred că BRAT a știut cum să aleagă acel eșantion ca să fie reprezentativ, dar am propriile mele dubii. Cel mai probabil metodologia e dată peste cap inclusiv de criza socială curentă, dar și de inabilitatea celor care au făcut calculele.

Deci, câteva rezultate: O treime din ascultătorii de podcast stau la țară. O treime din ascultătorii de podcast ascultă pe altceva decât youtube (podcasturile pe youtube sunt o altă problemă, pe care am mai discutat-o). O treime din ascultători ascultă Starea nației. 74% din ascultători sunt încântați de prezența reclamelor în podcasturi. Și cui nu i-a fost clar, faza asta ar fi trebuit să fie declicul.

Pentru că studiul ăsta nu e făcut numai pentru mine. Inițial am zis că e făcut exclusiv pentru oamenii care manevrează bugetele de marketing. Din studiul ăsta pare că oamenii ăia nu sunt niște oameni foarte inteligenți, așa că e ok să le arunci în față astfel de minciuni gogonate. Dar îmi dau seama că studiul nu e făcut doar pentru oamenii cu bugetele de marketing. E făcut și pentru oameni ca mine, care (poate) au fost invitați să facă parte din rețeaua de podcasturi a lui Dragoș Stanca.

De ce? Pentru că eu mă uit peste statistici, la podcastul de istorie, am fost ascultat în 239 de dispozitive Apple în luna iunie. Dacă mă asociez cu Dragoș Stanca și îmi cere să fac reclamă la scobitori în podcastul de istorie, el o să-mi zică: băi, sunt 3.2 milioane de ascultători în România, tu îmi ajungi la doar 239 din ei, de ce să-ți dau mai mult de 10 lei? Nu contează că descărcările sunt altele, că oamenii mă urmăresc pe alte platforme, sunt 3.2 milioane de ascultători, 1 milion pe altceva decât youtube, eu de ce produc atât de puțin?

Când merge la client, însă, merge cu altă statistică. Merge cu lista de mai jos unde mulți oameni care sunt mai puțin ascultați decât podcastul de istorie (îmi pare rău, băieți, dar asta e realitatea) își împart procente mari. Procente din ce? Din ce vrea Dragoș Stanca.

În mod întâmplător știu cifrele exacte de descărcări pentru câteva podcasturi de-acolo, și dacă înmulțesc cifrele lor cu inversul procentului respectiv îmi dă o cifră mult mult mult mult mult mult mai mică.

Dealtfel, eu cred că sunt undeva la 150.000 de ascultători ocazionali de podcast, cei mai mulți atrași de comedienii de stand-up, dar atrași ocazional prin social-media. Sunt vreo 50.000 de oameni care ascultă podcast frecvent, oameni care revin intenționat la podcasturile favorite. Fani inveterați care ascultă mult și variat: de la 1.000 până în 5.000. Sunt niște estimări făcute fără niciun fel de metodologie științifică, dar cam ăștia sunt, punând cap la cap cifrele pe care le văd pe statisticile din YouTube (care de multă vreme nu mai reprezintă nici ele realitatea, o ascultare completă nu rezultă într-o vizualizare, ci în mai multe, mai ales pe live-uri. Treaba e neverificată riguros, dar cam ăsta e motivul pentru care aveam mai multe vizualizări pe un stream unde intrase un singur om să se uite).

De la maximum 200.000 la 3,2 milioane, ăia trei milioane sunt șmenul lui Dragoș Stanca. Nu mă miră, cam așa se făceau raportările și în comunism, și cam așa se fac afacerile și în business-ul românesc modern: 200.000 pe lucrare, 3 milioane la șefu’-n buzunar. Ce am remarcat, însă, e că Dragoș Stanca a venit în fața oamenilor, a prezentat cifrele astea, nici nu a clipit, nici nu a roșit. Din păcate nu are un podcast motivațional sau de self-improvement, pentru că de la omul ăsta trebuie să învățăm cu toții.

La buda din curte ascultăm podcast pe căști pe bluetooth

La buda din curte ascultăm podcast pe căști pe bluetooth